15 - 23 april - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van Amber Rombout - WaarBenJij.nu 15 - 23 april - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van Amber Rombout - WaarBenJij.nu

15 - 23 april

Blijf op de hoogte en volg Amber

24 April 2014 | Kameroen, Njinikom

De afgelopen week heb ik niet veel bijzonders gedaan.. ik heb nog stage gelopen in het weeshuis, dit was mijn laatste weekje daar, omdat ik vanaf maandag op de basisschool zou gaan beginnen!

Afgelopen weekend zijn we naar Bamenda geweest om Basil op te halen en zouden we daarna met z’n alle naar Lake Awing en Bafut gaan. We moesten in Bamenda een prijs afspreken met onze taxi chauffeurs, omdat ze de hele dag met ons zouden doorbrengen.. in eerste instantie boden ze 60.000 CFA per persoon…. Dat is een heleboel geld, dus hebben Naomi en Eline zakelijk geregeld dat we 40.000 p.p. wilde betalen. Ik zat in de taxi met Naomi, Dewi en Emily, onze chauffeur Richard is echt een super aardige man! De taxichauffeur van de andere meiden; Sibren wilde de prijs heel hoog houden en was het er totaal niet mee eens dat we 40.000 p.p. wilde betalen (€60,- voor de hele dag per taxi). Uiteindelijk is alles geregeld en zijn we op pad gegaan naar Lake Awing, het was een hele leuke rit door een soort van bos. Toen we aankwamen moesten we nog een heel klein stukje lopen naar het meer, daar hebben we foto’s gemaakt. Toen we bijna weer wilde vertrekken kwam de ‘eigenaar’ van het meer.. Hij vertelde een verhaaltje over t meer, dat het een spiritueel meer is en dat je er niet zomaar uit mag drinken. Na zijn korte uitleg, wilde hij dat we 2000 CFA per persoon gingen betalen, omdat we naar t meer hadden gekeken. Hier waren we het niet mee eens. De bewoners van hier, hoeven niets te betalen om het meer te zien…. Uiteindelijk hebben we de man 1000 CFA p.p. gegeven.. Na ons tripje naar Lake Awing zijn we naar Bafut gereden, naar de Fon. Hij zat helaas niet op zijn troon zondag… We werden rondgeleid door zijn vrouw. We zijn door het complex gelopen en hebben de huizen van zijn vrouwen en kinderen gezien. Naomi vroeg de vrouw hoe ze vrouw van de Fon is geworden, ze vertelde ons in eerste instantie dat het geheim was, maar vertelde ons daarna dat haar vader de beste dochter had uitgekozen, en haar aan de Fon had geschonken. We hebben daar nog meer bizarre verhalen gehoord.. bijvoorbeeld dat we geen dieren mogen neerschieten, omdat het de Fon kan zijn… en zo nog meer verhalen.. Rond een uur of 4 vertrokken we weer naar huis.

Maandag was het dan zo ver, stage bij de kleuters! Dewi, Emily, Anouk en ik lopen met z’n vieren stage bij de kinderen. Er zijn alleen maar 2 klassen dus gingen we loten wie er bij elkaar in de groep kwamen, Anouk en ik werden getrokken en zijn samen naar Nursery 1 gegaan. Dat zijn de aller kleinste kleutertjes. Het is een groep van ongeveer 50 kinderen waarvan de helft pre-nursery is, dus nog aan t wennen is. Voor ons was het ook even wennen om voor zo’n enorme groep kinderen te staan! Het was voor ons ook een hele shock dat we zagen dat er kinderen werden geslagen met een stok, buis of een stuk bamboe als ze niet luisteren.. ik vond het heel erg om te zien, maar voor hun is het blijkbaar de enige manier om een kind rustig te houden. De begeleiders zijn wel hartstikke aardig voor ons, en hebben ons met open armen ontvangen. De eerste dag vertelde een van de docenten dat ik mooie oorbellen in had, dus hebben we haar de volgende dag een setje oorbellen gegeven. Ze was er super blij mee, en gaf ons een dikke knuffel. De kinderen zijn hartstikke lief, maar ik heb ze nog niet echt zien lachen, dat vind ik wel jammer.. eergisteren kwam Marie ann, een begeleidster naar me toe met een soort coolbox, ze vroeg of ik wel eens foufou had gegeten. Ik vertelde van niet en ze maakte de box open. Foufou is een soort aardappelpuree dat je met je handen moet eten, en een soort van groente dat lijkt op zeewier. Het was best lekker. Gister middag hebben we een activiteit met ze gedaan. We gingen in groepjes van 4 naar buiten en hebben eerst wat sommetjes gedaan en daarna een spelletje memorie, als ze klaar waren kregen ze een sticker! Vandaag hebben Anouk en ik alles geregeld voor de DutchDay maandag! Dan gaan we koningsdag vieren op school met z’n alle met allemaal Hollandse spelletjes als zaklopen, touwtrekken en spijkerpoepen! Vandaag is ook André langs gekomen op school. Hij is gister aangekomen in Njinikom. Er zat nog een cadeautje bij mijn Duitse overburen en een kaartje van mijn ouders! Vanmiddag ben ik ook nog in het weeshuis geweest, ze vertelde dat ze me heel erg missen daar en dat ik vaker langs moet komen! Vanavond voor de 2e keer foufou eten! Ik kijk ernaar uit, ik hoop dat ik me snel beter voel..


Liefs Amber

  • 24 April 2014 - 19:04

    Monique:

    Hi lieverd,
    Leuk weer om je verslag te lezen, wat was nou het kadootje van Inge en Manfred? Dat weten wij ook niet!!! Je voelt je nog niet zo lekker begrijp ik, wat heb je? Zal je ook nog appen!!! Dikke kussen van Ray en mo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 9677

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 06 Juni 2014

Njinikom 2014

Landen bezocht: