Week 2 in Njinikom - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van Amber Rombout - WaarBenJij.nu Week 2 in Njinikom - Reisverslag uit Njinikom, Kameroen van Amber Rombout - WaarBenJij.nu

Week 2 in Njinikom

Door: Amber

Blijf op de hoogte en volg Amber

14 April 2014 | Kameroen, Njinikom

9 april (dag 13)
Vandaag had ik weer stage! Ik heb de hele ochtend binnen gezeten en film zitten kijken met de kinderen. Eerst Tom & Jerry en daarna Casper het spookje. Ook had ik een gesprek met de zuster over de achtergrond van alle kinderen. Het was heftig om te horen waarom de kinderen hier zitten. Het viel me op dat er heel veel broers en zussen zijn en zelf een moeder met haar kind… wat ik niet verwachtte, omdat dat meisje even oud is als ik.. Ik ben ook naar het ziekenhuis geweest, omdat ik erg last had van hele grote bulten op mijn armen en rug, wat uiteindelijk na 2 uur wachten een allergische reactie bleek te zijn. Ik heb medicijnen en een zalfje gehad.. Ik was erg moe deze avond en ben vroeg naar bed gegaan..

10 april (dag 14)
Toen ik vanochtend wakker werd voelde ik me totaal niet lekker, ik had heel erg last van mijn buik, lichte verhoging en was vreselijk misselijk, dus heb besloten een dagje thuis te blijven.. ik heb tot een uur of tien op bed gelegen, toen ik harde boorgeluiden hoorde, wat bleek dat ze aan het renoveren waren in het huisje naast ons… verder slapen was dus geen optie. Ik ben nog een paar minuten in bed blijven liggen en er uiteindelijk maar uitgegaan. Naomi, Jacoline en Emily waren vandaag ook ziek, dus we zaten met z’n 4e thuis.. we hebben film gekeken en op bed gelegen.. deze avond hebben we in de kantine gegeten, omdat we niets meer in huis hadden. Mijn misselijkheid was gelukkig al deels verdwenen. We kregen Yam met een stoofpotje. Yam is een soort van aardappel in Afrika. Het is iets zoeter als de aardappel die we in Nederland kennen, ik vond het best wel lekker. In het stoofpotje zat vlees van de koe met een sausje.. wat voor saus het precies was weet ik niet, maar ik weet wel dat het heel lekker was . Na het eten waren er nog een paar meiden gaan skypen, en daarna hebben we met z’n 8e verliefd op Ibiza gekeken! Na een gezellige avond zijn we allemaal rond half 11 gaan slapen..

11 april (dag 15)
Vandaag gingen Anouk, Tara, Naomi en Emily naar Bamenda om boodschappen te doen. Jacoline, Naomi, Dewi en ik bleven thuis om een hele grote schoonmaak te houden. we moesten wassen, strijken, vegen, dweilen en afwassen.. het was nog een hele klus, omdat de laatste dagen erg veel mensen in ons huis geweest zijn en natuurlijk had onze deur ook veel puinhoop gegeven.. Dewi en ik hebben eerst alle was gestreken en daarna heb ik de kamers gedweild. Naomi en Jacoline hebben gewassen. We werken met een planning en tot nu toe werk het hartstikke goed! Iedereen heeft evenveel taken en proberen het zo veel mogelijk te combineren. Na het wassen en strijken zijn we begonnen met het huis schoonmaken.... eerst de binnenplaats ontzien van alle modder, dat was nogal wat werk. Om 2 uur kwamen de meiden thuis. Helaas waren we nog niet klaar met dweilen. We hebben nog snel de kamer en de gang gedweild en daarna alle boodschappen opgeruimd. ’s Avonds hebben we lekker pannenkoeken gegeten en nog een spelletje gespeeld.

12 april (dag 16)
Vandaag heb ik op bed gelegen tot 10 uur. Ze begonnen om 7 uur alweer met boren dus heb mijn muziek aangezet en ben nog lekker een paar uur blijven liggen. Eerst was het idee dat we iets zouden gaan doen vandaag maar hebben uiteindelijk besloten om het toch niet te doen. Morgen gaan we naar Lake Nyos, dat is een meer iets verder hier vandaan, waar een aantal jaar geleden een giftige gaswolk is ontsnapt. Nyos word nu ‘de dodenstad’ genoemd. We gaan ernaartoe met motors en worden begeleid door Enjabert, een security gard . Ik ben benieuwd.

13 april (dag 17)
Vandaag zijn we naar Lake Nyos geweest! Het was echt een super ervaring! Eerst vonden we het allemaal een beetje spannend, omdat we met motors moesten en ons is verteld dat dat gevaarlijk was, maar we wilde zo graag naar dat meer dat er geen andere keus was, omdat je daar alleen met motors kunt komen. We werden om 6 uur opgehaald en vertokken toen richting het meer. Ik zat samen met Anouk op de motor. Onze chauffeur vertelde van alles over de omgeving waar we langs reden en wist ook veel te vertellen over het Nyosmeer. Zijn naam was Dennis en hij vertelde dat zijn broer dokter is en al 25 jaar in Nederland woont, hij wist alleen niet waar in Nederland, maar wil er dolgraag een keer naartoe.. hij vroeg zelfs aan ons of we hem niet mee wilde nemen. Na heel veel heuvels, afdalingen en vooral veel hobbels kwamen we na een uur of 3 aan bij het nyosmeer. Er stonden een aantal mannen in legerkleding met een groot geweer. 2 van die mannen begeleidde ons naar t meer. We hebben heel veel foto’s gemaakt en zijn daarna een soort jungle ingegaan en hebben daar nog een heel mooi gebied gezien. Voordat we terug gingen moesten er nog een aantal meiden naar de wc.. Ik zat te wachten toen er opeens een man naar me toe kwam en vertelde dat hij me dolgraag een keer zou willen opzoeken in Njinikom, maar ik zat daar niet zo op te wachten… hij vroeg ook nog of we daar wilde blijven eten, maar we wilden liever naar huis, omdat we nog 3 uur op de motors terug moesten.. En aangezien de heenweg vooral bergje af was, betekende dat dat we op de terugweg vooral bergje op moesten…. Op de terugweg gingen we voor mijn gevoel veel harder en waren we na 2 uurtjes ook weer thuis.. onze chauffeur zat half op schoot bij Anouk, omdat we anders de heuvels niet op konden komen.. ik vond de terugweg vreselijk.. ik zat met mijn kont op een stang en die is nu geloof ik bond en blauw….. Toen we thuis kwamen heb ik eerst een half uur op de bank stil gezeten.. ik heb even mijn ogen dichtgedaan, ik was helemaal kapot na de reis… ik heb even gedoucht, daarna lekker spaghetti gekookt met Jaco, film gekeken en lekker gaan slapen! Morgen begint stage weer!

14 april (dag 18)
Vandaag heb ik weer en dagje stage gelopen! Het was hartstikke gezellig! Toen ik vanochtend wakker werd, kon ik bijna niet opstaan van de spierpijn.. Het deed pijn vanaf m’n nek tot aan m’n kont… Toen ik in het weeshuis was, vertelde ik dat ik bij Lake Nyos was geweest en dat ik zo’n spierpijn had van de reis. Angela, de vaste verzorgster daar, was heel benieuwd en wilde foto’s zien. Ze heeft me gemasseerd en daarna foto’s laten zien van haar familie! Toen ik vanmiddag naar huis ging wilde ze dat ik kennis ging maken met de Afrikaanse keuken,dus binnenkort kan ik een maaltijd a la Angela verwachten! Vanmiddag ben ik samen met Anouk langs school gelopen! De directeur vertelde dat ik welkom was vanaf maandag om met de kleuters te gaan werken! Daarna zijn we nog samen naar de markt geweest. We moesten groente halen, omdat ze die in Bamenda niet meer hadden gehaald, omdat er te weinig geld was. Op de heenweg begon het al een beetje te onweren, maar we besloten door te lopen.. het is een half uurtje lopen naar de markt. Toen we daar aankwamen hebben we snel alle groente gehaald. Iedereen staarde ons aan en wilde dolgraag hun spulletjes aan ons verkopen. Toen we terug wilde lopen begon het keihard te regenen, gelukkig hadden we een paraplu bij. Toen we thuis kwamen zijn we meteen gaan douche. Daarna heb ik even mijn ogen dicht gedaan en vanavond ga ik lekker koken!

  • 15 April 2014 - 20:20

    Monique:

    Nou wat leuk allemaal, lachen hoor die rit op de motor. Leuk geschreven moest echt lachen. En ook je stage, leuk hoor. Heb je foto's ook gezien op Facebook, leuk hoor. Kijk uit naar je volgende verslag. Liefs mam

  • 23 April 2014 - 11:36

    Astrid Helder Stichting Dordrecht-Bamenda:

    Hallo Amber,

    Leuk te lezen dat jullie ook nog tijd hebben om toeristische plekken te bezoeken zoals Lake Nyos. Dat zal wel indrukwekkend zijn geweest. De Kameroense keuken is weer heel anders dan bij ons. Probeer veel lekkere dingen uit, maar pas op je gezondheid.

    Vriendelijke groeten,
    Astrid Helder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 9688

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 06 Juni 2014

Njinikom 2014

Landen bezocht: